Het verhaal achter het Ontwerp en De Realisatie van………..

 

Inleiding

Tussen Idee, Ontwerp en Realisatie liggen werelden….

Veel mensen die nooit bij een bedrijf hebben gewerkt dat iets maakt, iets realiseert begrijpen dat vrijwel niet.

Of het nu om een uniek item gaat danwel om een serie of zelfs massaproduct.

Dat merkten wij onlangs nog toen een bedenker van een spreukblok zelf kwam meehelpen. Het viel qua tijd zwaar tegen……en hij gaf ruiterlijk toe dat hij er veel van geleerd had.

 

De ‘Nederlandse Maakindustrie’ verdient dus veel meer lof en aanzien, net zoals in Duitsland het geval is (en hun economie draait als een tierelier).

 

In ons bedrijf heb ik leren ‘helicopteren’.

Dat betekent in dit geval: snel leren denken en omschakelen van één enkel stuks tot series, groot of klein.

En dan is de uitdaging: ‘First Time Right!’

Dus: geen fouten maken!

Dat is lastig.

 

En dan denk ik vaak aan een van mijn grote inspiratiebronnen: Steve Jobs.

Steve was een lastige baas.

Hij streefde naar perfectie. En verwachtte dat van al zijn mensen.

(Een tijd voor Steve’s overlijden stuurde ik hem een emailtje. Helaas geen antwoord. Ik las zijn biografie. Want al in 1987 (!) gebruikten wij de eerste Macintosh bij het werk).

Steve wilde perfectie.

Begrijpelijk.

Want als je in een massaproduct zoals een iPhone ook maar één klein foutje maakt (in de hardware of in de software) dan heb je al ras een paar honderd miljoen (!) problemen! En klachten van ontevreden gebruikers.

Per jaar.

 

En dat is een van de grondslagen waarom alle medewerk(st)ers van massaproducenten als ‘keten’ naar absolute perfectie moeten streven.

Denk maar eens aan het miljarden kostende probleem van de Galaxy Note: doordat de directie te snel op de markt wilde met een niet-perfect product ontstond er miljarden dollars schade.

Dus als wij met iets aan de slag gaan weten alle mensen hier: ‘Willem Wil First Time Right’.

Je mag natuurlijk wel fouten maken of een prototype. Dat hoort erbij en dat is spannend. Leren en proberen hoort erbij.

 

En dan moet je dat prototype heel intensief bestuderen en bekritiseren. Daardoor word je dan ervarener.

Dat gebeurt dus ook hier. Ook als Carolien een ontwerpopdracht krijgt. Ze weet dat ik niet gauw tevreden ben.

 

Het Ontwerp van…….

Wij ontvingen een aanvraag voor 3000 relatiegeschenken.

Uit België.

Met een heel krap en taakstellend budget.

Wij proberen dan altijd zo ver mogelijk mee te denken.

Het is als het oplossen van een moeilijk raadsel.
Daarin schuilt juist de uitdaging.

 

En wij vinden dat spannend.

Dus gingen wij aan het werk met randvoorwaarden als:

> Leuk relatiegeschenk

> Natuurlijke materialen

> Gebruiksvoorwerp

> Origineel

Niet duur, echt niet duur

 

En wij dachten dus aan enkele gebruiksvoorwerpen voor thuis of op kantoor die bijna iedereen wel kent.

 

Enkele vielen af.
Er bleef een fruitschaal over.

 

Fruit is gezond en wij moeten allemaal meer fruit eten….

 

In het verleden hadden wij al de Fruit Flower gemaakt.
Die viel qua prijs echter buiten het budget.
En wij vonden dat het relatiegeschenk ook ‘buiten deze opdracht’ verkocht en gebruikt moest kunnen worden.

 

Er kwamen randvoorwaarden bij.

Er moest ook een ‘Doe Element’ in zitten.

Zelf iets eenvoudigs in elkaar zetten….. (Zonder Glue en zonder Screw!)

Net zoals bij de Fruit Flower.

En: het moet Flat Pack verzonden kunnen worden. Als brievenbusenvelop. In een A-4envelop (!) Dat is echt, echt FLAT PACK!

 

Want: Als een consument er één wil: dan kan de Fruitschaal als brievenbusenvelop worden verstuurd en dat is veel goedkoper dan via een pakketje (bijna 7 Euro).

Ook al zijn wij beslist geen IKEA; toch kan het gedachtengoed van zo’n gigant (‘Flat Pack’) je zeker inspireren. En je kunt er dus ook veel van leren!

Carolien ging aan de slag met het ontwerp.

De fruitschaal kan flatpack worden verzonden.

Er kwamen enkele prototypes. Daar kun je veel aan optimaliseren!

En zoals dat meestal gaat zijn dat niet direct de mooiste realisaties.

Maar wij zagen toch de Potentie van het ontwerp.

 

Ik dacht aan mijn vroegere compagnon in het reclamebureau. Als een van ons iets gemaakt had (of laten maken) presenteerden wij onze realisatie aan elkaar.

 

En dan was er steevast commentaar en wij eindigden met:

‘Spring daar maar eens overheen!’

 

En zo ontstonden na diverse ronden de betere advertenties, teksten, layouts etc.

Dat ‘er overheen springen’ is dus altijd een gouden spreuk voor mij gebleven.

Dus ook nu kwamen er diverse verbeteringen en varianten op het eerste ontwerp.

 

‘Ze’ werden steeds sierlijker. Mooier, meer in balans.

Ik werd enthousiast.

Het enige probleem is dan dat het altijd (dankbaar zijn we!) druk is dus is er voor

‘R&D’ vaak weinig tijd.

De prototypes bleven dus bij Carolien op het CNC meubel liggen.

 

Ik zag er de potentie in van relatiegeschenken. Voor heel veel gezonde bedrijven!

Immers: een fruitschaaltje met lekkere vruchten staat niet alleen goed op de eetkamertafel of het aanrecht maar ook op kantoor, in de kantine etc.

En met een mooi gelasergraveerd logo zou het fruitschaaltje ook nog een mooie communicatiedrager worden (dat was nog een voordeel van mijn werk bij het reclamebureau: communicatie!)

Zijden op de CNC gefreesd uit mahoniefineer met multiplex

De zijden kunnen uit verschillende materialen en in verschillende kleuren worden vervaardigd. Bijvoorbeeld met fineer, kunststof of HPL.

De eerste exemplaren werden dus met prachtige logo’s gelasergraveerd.

Ik was verbaasd want: normaliter is de kleur van ‘gelaserd’ hout donkerder maar dit leek wel GOUD!

Schitterend….

Dat heeft natuurlijk weer te maken met de intensiteit van de lasergraveerstraal (laserlicht).

Die kan heel intens zijn en dan verbrandt het hout. Maar als je ‘zacht lasert’ wordt het heel, heel prachtig….

Kijk maar op de foto’s.

Gelaser graveerd logo. Zie ook www.regardz.nl voor meer informatie.

De Olifant van www.leefgoed.nl

En het Doe-Element: je mag het schaaltje zelf voorzichtig buigen en dan de ‘hoepels’ ook zelf eroverheen schuiven.

 

Precies op de plaats die jij mooi vindt: een beetje breder of een beetje smaller.

Zo kun je zelf het mooiste schaaltje maken.

De “hoepels” kunnen naar wens naar binnen of buiten worden geschoven.

En Carolien bedacht er een leuke naam voor.

Op Sinterklaasdag 2017 hebben wij dus weer een heerlijk avontuur beleefd.

Willem Schulpen

 

…..Het Fruitwiegje

Het wiegen van de fruitschaal geeft het product een speels karakter.

Kinderen… en volwassenen zullen erdoor worden getriggerd aan de eettafel.

 

 

 

Het fruitwiegje kan in uw eigen huisstijl worden vervaardigd.

  • Kleuren
  • Logo
  • Hout
  • Kunststof

of

…combinatie hiervan

Fruitschaal in eigen huisstijl. JUMBO- of Chiquita-geel? Of toch Albert Heijn blauw?

Fruitwiegje in hout

Fruitwiegje in kunststof

 

Nieuwsgierig naar alle mogelijkheden? Neem dan contact op via info@larodesign.nl

Ontwerp is gemaakt in opdracht van Ritmeester BV.